Botox räddar liv och behandlar cancer

Botox räddar liv och behandlar cancer

Som de flesta vet har proteinet Botulinum Toxin, även kallat Botox, tagit skönhetsindustrin med storm. De flesta skönhetsexperter ser det som den absolut bästa behandling mot rynkor och överdriven svett. Många använder det även som migrän terapi, cerebral pares etc.

Men nu har genombrottet tagit sig till en ny nivå, magcancer terapi.

Mag Cancer

Tyvärr är magcancer den femte vanligaste cancerformen i världen och den andra dödligaste cancern. Magsårs bakteriet, Helicobacter pylori , påbörjar en infektion som leder till en inflammation i magen har man sett i majoriteten av magcancer. Det man analyserat i processen är en signal som påbörjas (Wnt) som resulterar i stimulans och aktivering av stamceller, vilket leder till cancer. Däremot har man också förstått att nerver spelar en stor roll i utvecklingen av cancer.

Bakterien Helicobacter Pylori, som är källan till magcancer.

Patienter med magsår terapi har lägre risk till cancer

Vissa patienter får nerven från hjärnan till magen (Vagus) avklippt kirurgisk för att förebygga och behandla svåra magsår. Det man då sett som bieffekt är lägre risk för magcancer då Wnt signalen stoppades.

Botox funktion

Det många fortfarande inte vet är hur Botulinum Toxin fungerar. Proteinet som kommer från bakterien Clostridium Botulinum , hämmar funktionen av en signal mellan nervändor. Det är en signalsubstans (Acetylkolin) som släpps ut i nervsynapsen för att initiera en reaktion (spänning av muskler, svettproduktion etc). Botulinum Toxin stoppar utsläppet av Acetylkolin som skapar en signallös synaps, temporärt. Detta innebär att nerven inte fungerar temporärt.

Istället för kirurgisk Vagotomi (avklippt vagus nerv) kan man istället temporärt stoppa funktionen av nerven med Botox injektion assisterad med gastroskop, som visat sig dra ner cancer risken

Effektiv cellgiftsbehandling

Studierna från Columbia University har inte bara visat att cancer utvecklingen kraftigt går ner med Botox terapi i Vagus nerven, men att  systematisk cellgiftsbehandling blir mer effektiv när de båda komponenterna kombineras, i möss.

De anti-cancer effekter var märkvärdiga, särskilt med lokal vagotomi eller genom att injicera Botox . Det förvånade oss faktiskt. Upptäckten att Botox var mycket effektiv var särskilt spännande.
— Prof. Duan Chen, NTNU, Norge
 Magcancer i mikroskopisk storlek

Avancerad cancer har fler nerver i tumören

Dr. Timothy Wang på Columbia University säger att man länge vetat att de mer avancerade cancer formerna haft fler nerver i utvecklandet av tumörer. En överaktiv Wnt signal ser man i samband med förökningen av nerver.

Det har man även sett i andra cancerformer, men vetenskapen om Botox terapi för att förebygga och behandla cancer är fortfarande väldigt ung. I Norge har den svensk examinerade forskaren, Prof. Duan Chen på NTNU (Norske Teknisk Naturvetenskapliga Universitet), Trondheim, initierat en vetenskaplig studie på människor med magcancer för att genomgå Botox Terapi mot magcancer.

STUDIER

1. http://newsroom.cumc.columbia.edu/blog/2014/08/20/nerves-cancer/