Plasmapen

Plasmapen gör det möjligt att strama upp slapp hud både i ansiktet och på kroppen, utan vare sig kniv eller injektioner.

Vad är plasmapen?

Behandlingen sker ytligt i huden, d.v.s. man sticker aldrig hål eller jobbar inuti huden. Plasmapen ger en liten plasma-blixt som hoppar från spets till hud i en mikro-millimeterstorlek. Denna ytliga punkt stramar åt huden i sin omedelbara närhet, vilket minskar överskjutande hud. En serie små bruna fläckar placeras för att uppnå önskat resultat för det överflödiga huden. Plasma pennan har en tipp som konverterar ström till en elektrostatisk impuls. När tippen kommer nära huden skapas en syre-kvävemix som avger en blixt av plasmaljus. Under en tiondels sekund öppnas en mikrokanal i huden och värmen från plasmablixten gör att överflödig vätska ångas ut ur huden, vilket resulterar i en omedelbar åtstramning. Den ytliga “skadan” som uppstår stimulerar hudens förnyelse av fibroblaster, som är en viktig del i hudens självläkning och kollagenproduktion.

Är det farligt att behandlas med plasmapen?

Plasmapen har egentligen inga risker så länge klienten sköter eftervården i hemmet enligt instruktion.

Vilka områden är vanligast att behandla?

De vanligaste områden klienter väljer att behandla är hängande ögonlock. Det kan utan kirurgi uppnås fina resultat på hängande ögonlock där huden stramas åt. Det går också att förstora läppar för det som inte vill använda sig av traditionella filler behandlingar.

Hur länge håller effekten?

Resultaten som uppnås är permanenta och behandlingen kan upprepas om ytterligare resultat önskas, för att bibehålla effekten och för att förebygga framtida åldrande. Beroende på hudtyp, ålder, område och behandlingens intensitet är resultatet individuellt.

Hur ofta behöver jag behandlas?

Det går endast att strama åt en viss mängd hud vid varje behandlingstillfälle, så personer med mycket överflödshud kan behöva flera behandlingar. Det har visat sig att 2-4 behandlingar är optimalt för personer med väldigt mycket överflödig hud.

Gör det ont?

Smärtan är individuell men före behandling läggs en bedövningssalva på för att minimera smärtan under behandluingstiden. Efter behandlingen kan det förekomma brännande och svedande känsla från det behandlande området. Detta kan lindras med is eller smärtstillande t.ex. Ipren och Alvedon.

Finns det komplikationer och bieffekter?

Vid behandling med plasmapen är det viktigaste eftervården för att minimera risken för infektion. Efter behandlingen erhåller ni en informationsblankett om hur området ska behandlas för att det ska läka snabbast. Det är ytterst viktigt att följa dessa instruktioner. Det finns också risk för hyperpigmentering.

Vad kostar det?

6 500kr för 1 behandling och 11 500kr för 2 gånger.